1 сентября 2013 г.

Штраф за самовольное строительство.

В письме от 30.07.2013 г. № 40­19­3697 (см. ниже) Госархстройинспекция рассмотрела размеры ответственности (штрафных санкций), которые могут быть применены к лицам, нарушившим требования законодательства в сфере градостроительства, в частности относительно оформления разрешительной документации на строительство, ввода объектов в эксплуатацию.
Публикуется на языке оригинала.

  ДЕРЖАВНА АРХІТЕКТУРНО­БУДІВЕЛЬНА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ
 ЛИСТ від 30.07.2013 р. № 40­19­3697 
 Щодо накладання штрафних санкцій за самовільне будівництво.

Відповідно до статті 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. 
Відповідальність за самовільне будівництво передбачена Кодексом України про адміністративні правопорушення та Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності». 
Згідно із статтею 96 Кодексу України про адміністративні правопорушення порушення вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджених проектних рішень під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єктів чи споруд — тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від десяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та на посадових осіб — від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, — тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та на посадових осіб — від ста до ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Виконання підготовчих робіт без направлення повідомлення про початок виконання зазначених робіт у випадках, коли направлення такого повідомлення є обов’язковим, а також наведення недостовірних даних у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт — тягнуть за собою накладення штрафу від ста до ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Виконання підготовчих робіт без реєстрації декларації про початок виконання зазначених робіт, якщо такі роботи не виконувалися на підставі зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт чи дозволу на виконання будівельних робіт, а також наведення недостовірних даних у декларації про початок виконання підготовчих робіт — тягнуть за собою накладення штрафу від ста п’ятдесяти до двохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Виконання будівельних робіт без повідомлення про початок виконання зазначених робіт, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні — тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот п’ятдесяти до трьохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання зазначених робіт, а також наведення недостовірних даних у такій декларації, вчинені щодо об’єктів I категорії складності, — тягнуть за собою накладення штрафу від трьохсот п’ятдесяти до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
 Діяння, передбачені частиною шостою цієї статті, вчинені щодо об’єктів II категорії складності, — тягнуть за собою накладення штрафу від чотирьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
 Діяння, передбачені частиною шостою цієї статті, вчинені щодо об’єктів III категорії складності, — тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятисот до шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Виконання будівельних робіт без дозволу на їх виконання, вчинене щодо об’єктів IV категорії складності, — тягне за собою накладення штрафу від шестисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Діяння, передбачене частиною дев’ятою цієї статті, вчинене щодо об’єктів V категорії складності, — тягне за собою накладення штрафу від семисот до восьмисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
 Відповідно до статті 97 Кодексу України про адміністративні правопорушення самовільне будівництво будинків або споруд, а так само самовільна зміна архітектурного вигляду будинків або споруд під час експлуатації тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб — від дев’яти до вісімнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. 
Крім того, відповідно до статті 1 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» (далі — Закон) правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності є протиправні діяння (дії чи бездіяльність) суб’єктів містобудування — юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами. 
Згідно із пунктом 4 та 5 частини 2 статті 2 Закону суб’єкти містобудування, які є замовниками будівництва об’єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання таких робіт, а також наведення недостовірних даних у зазначеній декларації: 
на об’єктах I категорії складності — у розмірі вісімнадцяти мінімальних заробітних плат;
на об’єктах II категорії складності — у розмірі тридцяти шести мінімальних заробітних плат; 
на об’єктах III категорії складності — у розмірі дев’яноста мінімальних заробітних плат. 
Крім цього, за виконання будівельних робіт без отримання дозволу на їх виконання: на об’єктах IV категорії складності — у розмірі трьохсот сімдесяти мінімальних заробітних плат; на об’єктах V категорії складності — у розмірі дев’ятисот мінімальних заробітних плат.
Звертаємо увагу, що листи Держархбудінспекції України не є нормативно­правовими актами, вони мають лише інформаційний характер і не встановлюють правових норм та діють до дня набрання чинності нормативно­правових актів, що змінюють відповідні правовідносини. 

 Перший заступник Голови                                                                                              А. Ф. Григор